Isnin, 23 November 2009

INFO QURBAN

NIAT QURBAN

Adalah disyaratkan niat qurban ketika menyembelihnya dengan sendiri. Walaubagaimanapun, sekiranya ia berwakil kepada seseorang untuk menyembelihnyaو maka hendaklah ia berniat ketika diserahkan binatang atau ketika wakilnya menyembelih binatang qurban. Harus mendahulukan niat sebelum disembelih binatang mengikut pandangan yang ashah.

Niat qurban adalah seperti berikut:-

i) “Inilah satu bahagian dari tujuh bahagian yang dijadikan qurban bagi diri ________________.”
ii) “Sahaja aku melakukan qurban sunat kerana Allah Taala”

Perlu difahami, niat itu tempatnya dihati dan sunat melafazkannya dengan lidah.

AMALAN SUNAT KETIKA QURBAN

i) Apabila menjelang 1 Zulhijjah, tidak digalakkan empunya qurban memotong rambut, dan kukunya sehingga dia melaksanakan ibadah qurban. Jika melanggarnya, tidak dikenakan fidyah tetapi perlu memohon ampun kepada Allah.
ii) Adalah afdhal, empunya qurban menyembelih sendiri, akan tetapi sekiranya diwakilkan maka sunat baginya menghadirkan diri dan membaca:-
(إِنَّ صَلاَتِىْ وَنُسُكِيْ وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِيْ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ، لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَبِذٰلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ).
iii) Ketika penyembelihan disunatkan membaca basmalah, selawat ke atas nabi, bertakbir dan membaca doa.
iv) Untuk qurban sunat, maka sunat bagi empunya qurban memakan sedikit daripadanya dan afdhal ia memakan hati dan wajib disedekahkan daging mentah kepada fakir dan miskin.

PERHATIAN

i) Afdhalnya, disedekahkan semua daging qurban melainkan beberapa suap sahaja untuk diambil berkat. Jika tidak, pembahagiannya ialah 1/3 disedekahkan kepada faqir dan miskin, 1/3 dimasak untuk jamuan atau hadiah kepada orang kaya (Islam) dan 1/3 untuk dimakan sendiri oleh empunya qurban dan ahli keluarga.
ii) Haram empunya qurban atau warisnya menjual daging, kulit, bulu atau sesuatu daripada binatang qurban.
iii) Haram menjadikan kulit dan daging binatang qurban itu sebagai upah kepada penyembelih, tetapi harus diberikan kepadanya dengan jalan sedekah atau hadiah.

Tiada ulasan:

HAYATILAH

Hidup

Kehidupan didunia amat indah akan tetapi keseronokan di alam akhirat sudah tentu menggembirakan.

Visitor Country

الى اللقاء مع السلامة